Czym jest e-commerce? Przydatne porady na temat sprzedaży online

Czym jest e-commerce? Przydatne porady na temat sprzedaży online

Biznes szybko ewoluuje i dostosowuje się do potrzeb konsumentów i otaczającej rzeczywistości. Na początku XXI wieku sklepy internetowe w Polsce praktycznie nie istniały, a jeśli już, to często były uznawane za dodatek lub ciekawostkę do tzw. core biznesu. Od tamtej pory wiele się zmieniło. Wpływ na tempo przemian miała też pandemia. Jak obecnie wygląda handel w internecie?

Czym jest e-commerce?

Electronic commerce to termin, który wywodzi się z języka angielskiego i dosłownie oznacza handel elektroniczny. W Polsce często używa się także określenia e-handel. Obejmuje ono wszystkie transakcje zawierane w sieci. Zaliczyć do nich można sprzedaż zarówno produktów, np. elektroniki czy obuwia, jak i usług, np. kupno wakacji lub miejsca na wirtualnym dysku w „chmurze”.

Źródło: Pixabay

Produkty lub usługi w sieci możesz sprzedawać przez własny sklep internetowy. Wiele mniejszych firm, zanim zbuduje własną stronę w sieci, wykorzystuje jednak do handlu platformy takiego jak Allegro, Amazon czy media społecznościowe. W takim przypadku należy przestrzegać regulaminu, który narzuca taka firma. We własnym sklepie to Ty ustalasz reguły (ograniczone oczywiście prawem) i nikt nie zablokuje Twojej oferty.

Jak założyć sklep e-commerce? W sieci znajdziesz wiele praktycznych poradników, jak krok po kroku zbudować e-sklep. Możesz także zlecić to zadanie wyspecjalizowanej agencji. Masz wówczas pewność, że portal będzie działał prawidłowo, a ewentualne usterki zostaną szybko usunięte.

W jakim obszarze działa firma e-commerce?

Przedsiębiorstwa działające w branży e-commerce można podzielić ze względu na typ prowadzonej działalności lub rodzaj sprzedawanych produktów i usług. Przed założeniem biznesu warto ustalić, kto jest Twoim klientem – inne firmy, odbiorcy detaliczni czy podmioty rządowe? Pomyśl także o odpowiednim sposobie komunikacji i pojawiaj się tam, gdzie są potencjalni klienci.

W przypadku sprzedaży detalicznej odbiorców swoich produktów lub usług znajdziesz na Facebooku czy Instagramie. Z kolei klientów biznesowych szybciej spotkasz na LinkedInie niż na TikToku.

Kto może być uczestnikiem transakcji w e-handlu?

Zarówno tradycyjny handel, jak i e-commerce mają wiele wspólnych elementów. Z pewnością łatwo rozszyfrujesz skróty B2C lub B2B. Używa się ich do określenia stron biorących udział w transakcjach, które realizuje się w rzeczywistym i cyfrowym świecie. Poniżej znajdziesz przegląd wszystkich połączeń, jakie daje e-handel.

Uczestnicy transakcji w e-handlu działają na zasadzie:

  • Business to consumer – B2c;
  • Business to business – B2B;
  • Consumer to consumer – C2C;
  • Consumer to business – C2B;
  • Business to government – B2G;
  • Government to business – G2B.

Business to consumer – B2C

Jest to najpowszechniejszy model sprzedaży w e-handlu. Firma za jego pomocą oferuje produkty lub usługi osobom indywidualnym. Każdego dnia na całym świecie miliony ludzi korzystają z tej formy zakupów. Tego rodzaju handel obejmuje zarówno sprzedaż produktów fizycznych, jak i usług online.

Business to business – B2B

Model handlu pomiędzy firmami jest niemal tak popularny, jak B2C. W tym wypadku jedna działalność dostarcza produkty lub usługi innemu przedsiębiorstwu.

Na rynku B2B spotkać można firmy o różnej wielkości. Część z nich zajmuje się handlem hurtowym, inna grupa wydobywa surowce. Nie brakuje także producentów materiałów czy firm typowo dostawczych. Wśród usług spotkać można podmioty, które szkolą pracowników, a także te zajmujące się wsparciem IT.

Consumer to consumer – C2C

Rozwój internetu przyczynił się do wzrostu zainteresowania handlem na zasadzie konsument-konsument. Jest to typowa transakcja pomiędzy dwoma osobami, które nie muszą mieć działalności gospodarczej. Wspomniane już Allegro i Amazon, a także OLX czy Vinted to platformy, na których można samodzielnie sprzedać nowe lub używane przedmioty. Zwykle konsumenci pozbywają się w ten sposób rzeczy, z których już nie korzystają.

Źródło: Pixabay

Consumer to business – C2B

C2B to względnie młody model biznesowy, w którym osoby fizyczne wykonują zadania dla firm. Rozwiązanie to często stosowane jest przez freelancerów i mniejszych usługodawców. Popularną formą współpracy jest np. kupowanie przez firmy zdjęć, filmów, muzyki czy treści pisanych, stworzonych przez osoby prywatne.

Business to government – B2G

Handel elektroniczny nie ogranicza się do firm i konsumentów. Na rynku istnieje jeszcze grupa podmiotów, która także kupuje, sprzedaje i świadczy usługi – jest to administracja rządowa i samorządowa.

Firmy B2G skupiają się na dostarczaniu rozwiązań na zamówienie organów państwowych. Takie transakcje dotyczą np. zarządzania odpadami, cyberbezpieczeństwa czy planowania przestrzennego.

Government to business – G2B

Państwo może świadczyć płatne usługi na rzecz biznesu. Ten model stosowany jest np. przy pozyskiwaniu przez firmy dokumentów prawnych, planów czy zaświadczeń.

Wymienione modele biznesowe występują zarówno w tradycyjnym handlu, jak i w e-handlu. Najpopularniejsze są modele B2C i B2B, bo tego typu firmy najprościej założyć. Jeśli chcesz współpracować z organami rządowymi lub samorządowymi, najpewniej będziesz musiał złożyć ofertę, która stanie do przetargu. Dopiero jego rozstrzygnięcie wyłoni firmę, która będzie dostarczała produkty lub usługi do takiego podmiotu. 

Co obejmują transakcje w e-handlu?

Określenie stron biorących udział w transakcjach jest przydatne, ale nie określa, jak dana firma działa i co ma do zaoferowania. Bardziej precyzyjnym sposobem ułatwiającym zrozumienie różnic pomiędzy przedsiębiorstwami e-commerce jest podzielenie ich według oferowanych produktów lub usług.

Handel elektroniczny obejmuje:

  • Produkty rzeczowe – firma sprzedaje odzież, obuwie, elektronikę itp. Wyzwaniem jest tu logistyka związana z produkcją, magazynowaniem i dostarczaniem towarów.
  • Dropshipping – firma przyjmuje zamówienia i korzysta z usług dostawców zewnętrznych, aby wyprodukować i dostarczyć produkty lub usługi. Właściciel tego rodzaju przedsiębiorstwa skupia się na promocji produktów i marketingu.
  • Usługi – w sieci można kupić dużą liczbę usług: od zleceń dla freelancerów aż po subskrypcje interesujących Cię materiałów, np. Netflix.
  • Produkty cyfrowe – sektor obejmuje sprzedaż oprogramowania, muzyki czy gier. Dostarczenie produktu jest bardzo proste, bo klient może go pobrać z sieci i przenosić pomiędzy nośnikami np. za pomocą smartfona, komputera czy tabletu.

Firmy mogą tylko sprzedawać produkty lub świadczyć usługi, ale także łączyć różne modele działalności. Dla przykładu: sklep komputerowy sprzedaje elektronikę, a przy okazji świadczy usługi serwisowe również dla osób, które nie kupiły w nim swojego sprzętu.

Liczby i najważniejsze trendy w e-commerce

Rynek e-commerce systematycznie zwiększa swój udział w globalnej sprzedaży. Przed 2020 r. i pandemią wynosił on 14%. Szacuje się, że w 2023 r. e-handel będzie stanowił prawie jedną czwartą światowej sprzedaży detalicznej.

Polska e-handlem stoi! Tylko w 2020 r. sprzedaż online wygenerowała ponad 15,3 mld EUR. Był to wzrost o 31,4% w porównaniu do 2019 r. Pandemia i izolacja sprawiły, że wiele osób na zaczęło korzystać z kanałów elektronicznych do robienia codziennych zakupów.

Źródło: Pixabay

W raporcie PwC można przeczytać, że w 2026 r. handel e-commerce w Polsce osiągnie wartość brutto na poziomie 162 miliardów złotych! Oznacza to, że średnioroczny wzrost rynku wyniesie około 12%. Najszybciej ma rosnąć sprzedaż produktów spożywczych, a także kosmetyków.

Klienci lubią bezpłatne dostawy

Dobry produkt w niskiej cenie to nadal zbyt mało, aby święcić triumfy w e-commerce. Wielu konsumentów z najbardziej wartościowy element współpracy uważa możliwość bezpłatnej dostawy. Aż 85% kupujących twierdzi, że woli darmową dostawę od szybkiej.

Darmowa wysyłka przyciąga klientów. Generuje koszty, ale warto na nią postawić. Szacuje się, że wartość transakcji online rośnie nawet o 30%, gdy konsument nie musi płacić za paczkę. 

Dużym udogodnieniem są także bezpłatne zwroty. Takie rozwiązanie w trakcie pandemii wprowadziła np. firma eobuwie. W ten sposób można było zamówić interesujące modele i rozmiary obuwia, przymierzyć w domu i odesłać te zbędne.

Konsumenci przekonują się do zakupów przez internet

W raporcie Gemius Polska przeczytać można, że spora grupa kupujących nadal preferuje fizyczny kontakt z produktem przed podjęciem decyzji zakupowej. Jednak zaobserwować można, że ta tendencja zmienia się w wyniku pandemii. Już 43% konsumentów ma pozytywny stosunek do zakupów przez internet, a takich osób systematycznie przybywa.

Dla branży e-commerce ciekawą informacją jest fakt, że pula osób gotowych do poznawania nowych marek przy zakupach online wciąż rośnie. W trakcie pandemii aż 44% klientów podczas zakupów online przyznało, że przynajmniej raz dokonało takiej transakcji.

Ważna jest jakość materiałów

W Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej, aż 60% klientów sklepów internetowych chce zobaczyć około 3–4 zdjęcia produktu, zanim podejmie ostateczną decyzję o zakupie. Ułatwia to im ocenę towaru.

Atrakcyjnym dodatkiem do opisów są materiały wideo, na których prezentowany jest produkt, ale także jego wykorzystanie. Klienci cenią także tzw. manuale, czyli instrukcje właśnie w formie nagrania. Osoby, które widziały film z prezentacją produktu, są o 73% bardziej skłonne do jego zakupu.

Nie lekceważ mediów społecznościowych

Social media to nie tylko zabawne memy i możliwość pochwalenia się zdjęciami z wakacji. Obecnie to narzędzie, które ułatwia handel. Z informacji Marketing Charts wynika, że 49% kupujących znajduje nowe produkty na Facebooku.

Źródło: Pixabay

Poza wykorzystywaniem Market place, czyli miejsc, gdzie publikuje się ogłoszenia, sprzedawcy sięgają po tzw. LIVE-y. Prezentacja produktów odbywa się na żywo, a chętni kupują produkty, zgłaszając się w komentarzach lub w wiadomościach prywatnych.

Ważnym elementem działań jest także reklama na Facebooku. Warto na nią postawić, jeśli chcesz wyjść poza ramy organicznego wyszukiwania. Jeśli masz młodą markę, która nie jest rozpoznawalna na rynku, promocja w social mediach jest dobrym sposobem, aby zaistnieć w świadomości potencjalnych klientów.

Zalety i wady e-commerce

Jeśli chcesz sprzedawać przez internet, warto znać zarówno pozytywne aspekty e-handlu, jak i negatywne.

Zalety e-handluWady e-handlu
niskie koszty operacyjne i inwestycyjne;
dostępność 24h/7;
możliwość dotarcia do dużej grupy klientów;
łatwa dostępność;
skalowalność.
budowa relacji z klientami bywa trudniejsza niż w „realu”;
kupujący nie mogą dotknąć lub wypróbować sprzętu przed zakupem;
zależność od rozwiązań technologicznych;
duża konkurencja.

W branży e-commerce jest wiele firm, które pracują nad usunięciem wad w procesie zakupowym. Choć jeszcze nie ma możliwości, aby klient mógł dotknąć np. materiał kupowanej odzieży, to nad relacjami z użytkownikami można pracować np. w social mediach. Marki angażujące się w takie działania mają wielu obserwujących, a to buduje społeczność potencjalnych klientów. Warto więc zadbać o komunikację dostosowaną do Twojej grupy docelowej.

Finansowanie w e-commerce. Zaczynasz lub rozwijasz biznes? Tutaj znajdziesz potrzebne fundusze

Na rynku dostępne są różne formy finansowania biznesu. Wraz z dynamicznymi zmianami na świecie, rosnącym zainteresowaniem cieszy się crowdfunding pożyczkowyfinansowy. Jest to alternatywa dla systemu bankowego. W większości przypadków pieniądze dostępne są znacznie szybciej i przy mniejszej liczbie formalności.

Chcesz stworzyć lub rozwinąć swój biznes e-commerce? Postaw na crowdfunding finansowy. Skontaktuj się z nami i dowiedz się więcej.

E-commerce to przyszłość handlu?

Trendy w e-commerce zmieniają się bardzo szybko. Dzięki temu ta forma zawierania transakcji i prowadzenia biznesu zyskuje na atrakcyjności. Co więcej, firmy starają się ulepszać swoje usługi i produkty, a także udoskonalają formy ich prezentacji. Dzięki temu konsumenci coraz chętniej wykorzystują internet nie tylko do rozrywki, ale także do robienia zakupów, również tych codziennych. 

W najbliższych latach należy spodziewać się wzrostu udziału e-commerce w światowej sprzedaży. Oznacza to, że rynek będzie się zmieniał, a to szansa, aby zbudować dochodowy biznes. Jesteś na to gotowy?