Czym jest skalowanie biznesu i jak wykorzystać je w firmie?

„Co to jest skalowanie biznesu?” i „Jak skalować biznes?” to pytania, na które odpowiedzi szuka wielu przedsiębiorców. Skalowanie biznesu pomaga firmom rozwijać się oraz generować wyższe przychody. Jednocześnie rosną one w tempie szybszym niż koszty stałe. Nie każda firma musi się skalować i nie wszystkie mogą to zrobić. Jeśli jednak jest taka możliwość, to warto ją rozważyć.

Co to jest skalowanie biznesu?

Skalowanie biznesu to zwiększanie przychodów firmy ze sprzedaży przy użyciu dźwigni operacyjnej, czyli bez zwiększania podstawowych kosztów operacyjnych, najczęściej kosztów stałych.

Hal R. Varian w jednej z najpopularniejszych książek do nauki mikroekonomii na świecie pt. „Mikroekonomia: kurs średni – ujęcie nowoczesne” napisał: Ile produktu otrzymamy, jeśli zużywamy dwa razy więcej każdego czynnika? Najbardziej prawdopodobnym efektem będzie otrzymanie większej ilości produktu.

Zatem jeśli zwiększymy nakład daną liczbę razy, możemy liczyć na proporcjonalny wzrost naszej produkcji, co w oczywisty sposób przełoży się na zysk.

Skalowanie biznesu wymaga koordynacji różnych działów firmy

Źródło: Pixabay

Skalowanie można rozumieć jako przygotowanie biznesu w taki sposób, aby umożliwić, a następnie wspierać jego dynamiczny rozwój. Będą do tego potrzebne odpowiednie zasoby, tj. ludzie, wiedza, narzędzia. Z ich pomocą opracujesz i wdrożysz odpowiednie procesy sterujące działaniami firmy. 


Czy wiesz, że…

W Stanach Zjednoczonych (USA) 96% z 28 mln istniejących firm utknęło na pewnym etapie rozwoju. Tylko 4% przedsiębiorstw zarabia ponad milion dolarów rocznie.


Po przygotowaniu powyższych elementów kolejnym krokiem jest zwiększenie wydatków na marketing o zaplanowaną wielkość. Taka operacja przełoży się na konkretny wzrost sprzedaży. Twoja firma będzie gotowa na nowych klientów, których będzie w stanie obsłużyć z zachowaniem dotychczasowych standardów.

Co to jest skalowanie biznesu? Przykład

Wyobraź sobie, że jesteś nauczycielem języka obcego, który zyskuje na popularności. Za lekcje pobierasz ustaloną stawkę, a Twój tygodniowy kalendarz staje się wypełniony po brzegi. Oznacza to, że nie możesz już zapisać nowych osób, bo nadmiar pracy odbije się na Twoim zdrowiu i nie dasz rady wygospodarować dodatkowych godzin. Ten typ biznesu nie jest skalowalny.


Czy wiesz, że…?

W przypadku małej firmy skalowanie biznesu skraca czas potrzebny przedsiębiorstwu, aby urosnąć do pożądanych rozmiarów.


Pracując na umowę lub prowadząc działalność, nie jesteś w stanie wydłużyć doby. W związku z tym nawet dodatkowe środki finansowe nie zwiększą Twoich możliwości. Zatrudnienie pracownika to opcjonalne rozwiązanie. Mniej doświadczeni nie zagwarantują odpowiedniego poziomu nauki, a osoby takie jak Ty stoją przed podobnym wyzwaniem – nie wiedzą, jak wykorzystać duże zainteresowanie klientów. Co w takiej sytuacji możesz zrobić?

Jeśli jesteś nauczycielem pożądanego na rynku języka, możesz wybrać inną drogę. Poświęć czas na przygotowanie kursu internetowego. Nie będzie to w stu procentach kompletna wersja, ale zapewni solidne fundamenty, które pozwolą na opanowanie języka na poziomie umożliwiającym komunikację. Efekt?

W pierwszym miesiącu sprzedajesz taką liczbę kursów, która pokryje Ci koszty poświęcone na jego przygotowanie. Możesz wrócić do pracy w dotychczasowej formule, a przy okazji sprzedawać swój cyfrowy produkt. Wszystkich potencjalnych klientów, których nie zmieścisz w grafiku, odsyłasz do kursu, co generuje dodatkowe dochody.

Dlaczego warto skalować biznes?

Istnieją różne sposoby, które umożliwią wzrost Twojego biznesu. W przypadku skalowania możesz rozwijać firmę, zachowując jednocześnie wysoką płynność finansową. Dzięki temu obsłużysz większą liczbę klientów i zmaksymalizujesz przychody w opłacalny sposób. Przy tym nie będziesz musiał znacząco podnosić kosztów finansowych.


Czy wiesz, że…?

Aż 65% firm skalujących biznes jest zadowolona z ekspansji firmy.


Skalowanie biznesu nie jest równoznaczne z koniecznością zwiększenia wysiłku lub zaangażowania czasowego. Przykład nauczyciela języka obcego pokazuje, że to drugie bywa największym ograniczeniem. Możesz jednak ten czas wykorzystać w inny sposób, np. stworzyć produkt, a następnie zacząć go sprzedawać. Twój jednorazowy wysiłek, czyli praca nad kursem, przyniesie wielokrotne korzyści dzięki sprzedaży produktu.

Jedną z korzyści, jakie daje skalowanie, jest dynamiczny wzrost liczby klientów

Źródło: Pixabay

W skalowaniu biznesu przydają się narzędzia do automatyzacji, które usprawniają wiele procesów. Sprawny mechanizm zakupowy, dobrze wypozycjonowana strona w sieci i wartościowa marka własna będą pracowały na Twoją korzyść, nawet gdy będziesz spać.

Największe korzyści ze skalowania:

  • przychody rosną szybciej niż koszty,
  • systematyczny rozwój firmy,
  • większe znaczenie i silniejsza pozycja na rynku,
  • wzrost rozpoznawalności marki.

Skalowanie biznesu daje możliwość szybkiego rozwoju. Nie jest to tylko zwiększenie sprzedaży, lecz także szansa na wykorzystanie większych zasobów finansowych, dywersyfikacji biznesu lub realizacji innych ambitnych celów.

Jak skalować biznes?

Skalowanie biznesu wymaga zaplanowania i ułożenia strategii. Firmę trzeba odpowiednio przygotować do zwiększenia zakresu działania. Najlepiej zrobić to jeszcze przed jej założeniem. Wówczas jest nieco prościej przeanalizować wszystkie obszary działalności dotyczące np. sprzedaży, marketingu czy zarządzania.

Skalowanie biznesu sprawdzi się, gdy dobrze zaplanujesz całe przedsięwzięcie.

Ważne jest też zidentyfikowanie przewag konkurencyjnych Twojej firmy, a także przeprowadzenie analizy SWOT (silne i słabe strony, szanse, zagrożenia). Warto zastanowić się również nad metodami reagowania na zmiany. W końcu nie wszystko musi iść zawsze po Twojej myśli, a dana sytuacja może wymusić konieczność podjęcia istotnych dla firmy decyzji np. w obliczu pojawienia się pandemii.

Zgromadź niezbędne zasoby

Poza planem potrzebne będą zasoby, które umożliwią sprawne działanie. Skalowanie biznesu często wiąże się z koniecznością dodatkowego zatrudnienia pracowników lub zwiększenia kompetencji dotychczasowego zespołu.

Podczas rekrutacji dobrze postawić na osoby, które pasują do danej kultury organizacyjnej. Co więcej, powinny mieć pożądane kompetencje, które usprawnią działanie firmy. Wartości, jakie wyznaje dany pracownik, powinny być spójne z wartościami i misją przedsiębiorstwa.

Zwróć uwagę na dobre wdrożenie pracownika w struktury firmy. Im lepszy onboarding, tym szybciej zyskasz zaangażowanego i świadomego swojej roli członka zespołu.

Warto zadbać o systematyczny rozwój załogi. Rosnące kompetencje motywują i usprawniają transfer wiedzy w dynamicznie rozwijającej się organizacji. W związku z tym warto zadbać o szkolenia oraz kursy, zarówno te wewnętrzne, jak i zewnętrzne.

Automatyzacja zamiast zwiększania zatrudnienia, a może outsourcing?

Skalowanie biznesu nie jest jednoznaczne z koniecznością zwiększenia zatrudnienia. W przypadku nauczyciela nie musi się pojawić pracownik, aby zwiększyć sprzedaż. Tutaj wystarczą kolejny kurs oraz dotychczasowy zespół, który zajmie się kwestiami IT i marketingiem. 

W przypadku firm o innym profilu działalności często wystarczy usprawnić działanie dobrze naoliwionej maszyny. Zrobisz to przy pomocy nowych technologii, a więc aplikacji i innych narzędzi, które pozytywnie wpłyną na rozwój biznesu, jak np. system CRM.

Automatyzacja biznesu to znaczna oszczędność czasu, a także optymalizacja kosztów. Czasami, zamiast zatrudniać pracownika, można zlecić zadania na zewnątrz agencji marketingowej lub freelancerom.

Jakich błędów się wystrzegać przy skalowaniu biznesu?

Pobieżny plan rozwoju lub chęć zbyt szybkiego wzrostu mogą spełznąć na niczym. Lawinowy wzrost liczby zamówień sprawi, że nie wyrobisz się z zadaniami na czas, a to wystawi na szwank Twoją dobrą reputację. Pogorszenie jakości oznacza często odpływ klientów, co przełoży się na niższą sprzedaż. 

Ucz się na błędach, ale najlepiej czyichś.

Źródło: Pixabay

Błędy w skalowaniu biznesu, których warto unikać:

  • brak przemyślanej strategii,
  • zbyt szybki wzrost,
  • zaniedbanie komunikacji z klientami,
  • nadmierne obciążenie pracą,
  • niepodejmowanie współpracy na partnerskich zasadach,
  • brak planu finansowego.

Dużym wyzwaniem jest sprostanie wszystkim powyższym zagadnieniom. Często są one ze sobą powiązane. Przeciążenie pracą ograniczy czas, który poświęcasz na budowanie wizerunku marki w social mediach. Klienci, widząc, że profil jest „martwy”, mogą zrezygnować z subskrypcji, co najpewniej przełoży się także na spadek sprzedaży. Dlatego tak ważne jest planowanie i umiejętność reagowania na zmiany. Pamiętaj również o delegowaniu zadań. To zwiększa zaangażowanie.

Jak sfinansować skalowanie biznesu?

Jeśli masz dobry biznesplan lub już prowadzisz działalność, możesz potrzebować pieniędzy na dalszy rozwój. Niezależnie od Twojej sytuacji istnieje przynajmniej kilka rozwiązań. Wykorzystaj oszczędności, poproś rodzinę o pożyczkę lub zwróć się z wnioskiem o crowdfunding, czyli pożyczkę społecznościową. 

Więcej na temat crowdfundingu przeczytasz na naszym blogu w artykule pt.: Czym jest crowdfunding i kto na tym zyskuje?

Skalowanie biznesu w Twojej firmie

Rozwój firmy może przebiegać bardzo różnie. Skalowanie daje możliwość dynamicznego wzrostu działalności i przejścia z poziomu start-upu czy mikrofirmy do rozmiarów korporacji. Korzyścią są przede wszystkim większe przychody, które rosną szybciej niż koszty. Otwiera to nowe furtki do rozwoju przed firmą, a Tobie daje szansę na realizację coraz ciekawszych projektów.

Zanim kasa firmy zacznie się szybko zapełniać, potrzebne będą pieniądze „na rozwój”. Chociażby po to, aby zainwestować w automatyzację procesów lub zlecić kilka zadań, których nie jesteś w stanie samodzielnie zrealizować. W takiej sytuacji sięgnij po finansowanie społecznościowe dla firm. Zajrzyj na biznes.finansowo.pl i zdobądź pieniądze, których potrzebuje Twoja firma.