Jak firmy mogą wykorzystać sztuczną inteligencję i technologię GPT?

Sztuczna inteligencja szturmem wdarła się do globalnej świadomości w listopadzie 2022 r., kiedy ChatGPT stał się wiralem. Platforma zaledwie w ciągu pięciu dni zdobyła milion użytkowników! Microsoft postanowił, że zainwestuje dodatkowe 10 mld USD w tę technologię. Duży biznes widzi potencjał w AI. Jak można go wykorzystać w Twojej firmie?

Czym jest ChatGPT?

ChatGPT stworzyła firma OpenAI, a jego działanie opiera się na wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Chatbot korzysta z uczenia maszynowego i „rozumie”, co użytkownicy mają na myśli, gdy zadają konkretne pytania. 

Narzędzie to ma jednak kilka ograniczeń. AI nie ma dostępu do informacji, które powstały po 2021 r. Jeśli działasz w branży, która dynamicznie się rozwija, to bot pomoże Ci tylko w ograniczonym zakresie. Warto zwrócić uwagę, że sami twórcy przestrzegają użytkowników przed bezrefleksyjnym poleganiem na informacjach wygenerowanych przez ChatGPT.

Sam Altman, CEO Open AI, napisał w jednym z tweetów, że ChatGPT jest „niewiarygodnie ograniczony” i błędem jest „poleganie na nim w tej chwili w jakiejkolwiek ważnej sprawie”. Dodał też, że AI „to zapowiedź postępu; mamy dużo pracy nad [jego] solidnością i prawdziwością”, a narzędzie najlepiej wykorzystywać do „kreatywnej inspiracji”.

Chatbot wiele potrafi, ale, jak zauważa CEO OpenAI, droga do rozwoju sztucznej inteligencji jest jeszcze długa i kręta. Nie można w 100% zawierzać AI, choć nie brakuje śmiałków chętnych, aby zrewidować jej potencjał. Jednym z nich jest João Ferrão dos Santos.

Jak GPT-4 zostało szefem firmy? 

Narzędzia do zarządzania firmą, automatyzacja workflow i wspieranie procesów decyzyjnych mieszczą się w definicji Przemysłu 4.0. Biznes od kilku lat aktywnie korzysta z dobrodziejstw technologii, aby optymalizować i ulepszać działanie firmy. Jednak nigdy dotychczas komputery i systemy nie pełniły funkcji innej niż pomocnicza. 

João Ferrão dos Santos założył startup i przekazał funkcję CEO chatbotowi GPT-4. Sam mianował się asystentem dyrektora generalnego i postanowił zrealizować wszystkie polecenia AI, nawet gdy te miały zaszkodzić firmie. Sztuczna inteligencja w krótkim czasie rozpoczęła sprzedaż koszulek z nadrukami, także generowanymi przez AI, i pozyskała inwestorów. 

Pełny opis 7-dniowego tygodnia pracy AI znajdziesz na money.pl

Czy to oznacza, że wystarczy założyć firmę i oddać jej kierownictwo sztucznej inteligencji, aby osiągnąć sukces finansowy? Tak łatwo z pewnością nie jest. Poza tym w zderzeniu z ZUS-em czy US, AI mogłoby wybrać się na L4. Niemniej jednak w przyszłości podobne modele współpracy na linii człowiek-AI będą z pewnością bardziej efektywne niż obecnie, co pozwoli zredukować liczbę błędów np. w procesach decyzyjnych.

Jak firmy mogą wykorzystać sztuczną inteligencję?

ChatGPT można użyć w wielu obszarach, choć istnieją pewne ograniczenia. Pomimo nazwy OpenAI, kod narzędzia nie jest otwarty dla użytkowników i programistów. Firma udostępnia jednak model GPT-3 i inne duże modele językowe (LLM), które mogą wykonywać wiele zadań związanych z przetwarzaniem języka naturalnego.

„Chociaż podejście to wymaga znacznych umiejętności, kurateli danych i finansowania, pojawienie się rynku dla wyspecjalizowanych modeli firm trzecich, dopasowanych do określonych celów, może sprawić, że opcja ta stanie się coraz bardziej atrakcyjna” – powiedział Bern Elliot, wiceprezes i analityk firmy Gartner.

Współczesne możliwości wykorzystania AI w biznesie:

  • automatyzacja procesów biznesowych;
  • przetwarzanie danych;
  • ocena jakości;
  • analiza ryzyka;
  • obsługa klientów;
  • tworzenie raportów i prezentowanie wniosków;
  • udoskonalenie procesów zarządzania kontaktami z klientami;
  • zarządzania zasobami ludzkimi;
  • tworzenie inteligentnych aplikacji i systemów, które wspierają pracowników w codziennych obowiązkach.

Według analityków Gartnera ChatGPT sprawdzi się do usprawnienia automatyzacji tworzenia treści i transformacji.

Narzędzie wykorzystuje się do tworzenia treści oraz rozbudowy już istniejących materiałów. Można także je modyfikować, np. zmieniając ton lub sposób wypowiedzi. Chatbot może być osobistym asystentem, streszczać strony internetowe i podsumowywać e-maile, a także pomagać w edukacji jako korepetytor.

W raporcie Gartnera można przeczytać, że: „Konkretne zastosowania [AI] obejmują szkice opisów marketingowych, listów polecających, esejów, podręczników lub instrukcji, przewodników szkoleniowych, postów w mediach społecznościowych lub wiadomości”. „Tworzenie materiałów do kampanii sprzedażowych, e-maili lub sugerowanie odpowiedzi agentom klientów jest rozsądnym użyciem”.

Ogromny potencjał rozwoju

GPT-4 trafi do wyszukiwarki Bing, której właścicielem jest Microsoft. Ma to być odpowiedź na dominację Google w tym obszarze. Obecny lider nie zamierza jednak odpuszczać i tworzy Barda, który ma pomóc w utrzymaniu pozycji na rynku. AI nie jest jednak domeną wyłącznie gigantów technologicznych.

Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów i posiłkuje się analizą danych, którą opracowuje sztuczna inteligencja. Takie rozwiązania pozwalają nie tylko ograniczyć koszty, ale także usprawnić działanie przedsiębiorstwa, np. w obszarach produkcji czy obsługi klientów. 

Aktualnie AI umożliwia firmom przekraczanie kolejnych granic. Mimo wszystko narzędzie nadal wymaga kontroli człowieka i nie można w pełni polegać na wynikach jego pracy. Chatbot rozwiąże podstawowe problemy i usprawni pracę, a nawet przygotuje zaawansowane raporty i zasugeruje kierunek działań, jednak to do człowieka powinno należeć ostatnie słowo.