Jak założyć własny sklep internetowy?

Stworzenie sklepu internetowego może być szybkie i proste, gdy skorzystasz z gotowych rozwiązań. Budowanie wszystkiego od podstaw wymaga więcej czasu, a często także znacznych nakładów finansowych. Na co warto zwrócić uwagę i jak założyć własny sklep internetowy?

Zakupy w internecie w 2022 roku

Od dwóch dekad rozwój internetu zmienia oblicze zakupów. Wybuch pandemii przyspieszył niektóre procesy i pokazał, że możliwa jest cyfryzacja wielu obszarów życia. Zdalna praca i nauka to już codzienność. Zakupy w e-sklepach także spowszechniały. Nie kupujemy w nich już tylko książek, muzyki i odzieży, ale także produkty spożywcze. Konsumenci sięgają po takie rozwiązania, ponieważ są one szybsze, prostsze i wygodniejsze.

Systematycznie rośnie udział e-commerce w handlu. Szacuje się, że w 2022 roku globalne przychody ze sprzedaży online osiągną 6,54 bilionów USD. W porównaniu do 2019 roku jest to wzrost o ponad 185%! Rynek jest ogromny i systematycznie rośnie. Z pewnością znajdzie się miejsce dla Twojego sklepu internetowego.

6 kroków, aby założyć własny sklep internetowy

Zakupy w internecie są szybkie i łatwe, a e-sklep powinien być przyjaznym miejscem dla odwiedzających go użytkowników sieci. Intuicyjna nawigacja, prosty układ strony i szybkie płatności to cechy, które są dzisiaj standardem w sklepach internetowych. Jednak to nie wszystko, o czym warto pamiętać przy budowaniu biznesu w sieci.

1. Co chcesz sprzedawać?

Znalezienie i zagospodarowanie niszy to szansa, aby zbudować silną markę, która będzie liderem rynku. Jednak o to coraz trudniej, zwłaszcza gdy konkurencja jest bardzo silna, a wiele e-sklepów ma do dyspozycji podobny asortyment. Jeśli planujesz otworzyć sklep z odzieżą, chcesz sprzedawać elektronikę lub używane samochody, to zastanów się, co Cię wyróżnia.

Zrób listę swoich kluczowych produktów lub usług. Pomyśl, jakie elementy wyróżniają Cię spośród konkurencji. Co jest Twoim Unique Selling Proposition (USP), czyli unikalną cechą lub wyjątkową korzyścią, jaką otrzyma każdy klient, który zdecyduje się na zakupy u Ciebie?

Dodatkowo przeanalizuj:

  • problemy, które rozwiązuje Twój produkt lub usługa;
  • możliwości, które oferuje Twój produkt lub usługa.

Nie zawsze produkt lub oferowana usługa są wyróżnikiem. Czasami może to być sprawny serwis lub pomoc techniczna, które szybko uporają się z problemami Twoich klientów.

2. Platforma e-commerce

Sklep internetowy możesz zbudować od podstaw lub skorzystać z gotowych rozwiązań. Pierwszy wariant jest bardziej czasochłonny, a personalizacja strony WWW może wymagać znacznych nakładów finansowych. W przypadku gotowych szablonów droga jest prostsza, ale z czasem mogą pojawiać się pewne ograniczenia, np. związane z funkcjonalnością czy bezpieczeństwem.


Czy wiesz, że…?

90% użytkowników internetu w USA dokonało przynajmniej jednego zakupu online.


Wyzwania pojawiają się w momencie, gdy trzeba zaktualizować oprogramowanie e-sklepu lub potrzebujesz usprawnień na stronie. Jeśli portal zbudował freelancer, to nie zawsze będzie można do niego dotrzeć. Z kolei w przypadku agencji realizującej projekt strony masz większą szansę na to, że firma nadal istnieje i ktoś zajmie się poprawkami.

3. Wygląd e-sklepu

Zakupy w internecie powinny być przyjemne. Na takie doznania wpływa funkcjonalność e-sklepu, a także jego wygląd. W sieci masz gotowe szablony, ale agencja lub freelancer mogą zaproponować swoje unikalne rozwiązania.


Czy wiesz, że…?

69% ruchu e-commerce pochodzi z Google.

43% to organiczne wyniki wyszukiwania.

26% kupujących klika w reklamy PPC od Google.


Sklep internetowy powinien być przyjazny pod względem wizualnym i łatwy w nawigacji. Dzięki temu użytkownik, który pierwszy raz go odwiedza, łatwo się w nim odnajdzie i przejdzie do poszukiwania produktów lub usług.

4. Proste i wygodne metody płatności

Nic tak nie martwi, jak porzucony koszyk. Powody takiej sytuacji mogą być różne, a wśród nich są problemy z płatnościami. Pamiętaj, że zapłata za produkt lub usługę powinna być łatwa i szybka. Gdy klient musi sprawdzić maila, skopiować numer rachunku, zalogować się do bankowości elektronicznej, to może być dla niego problematyczne i wzrasta prawdopodobieństwo, że zrezygnuje z zakupu. Nie warto dopuszczać do takiej sytuacji i najlepiej cały proces transakcji maksymalnie uprościć.


Czy wiesz, że…?

Aż 70% ruchu na stronach e-commerce pochodzi z urządzeń mobilnych.


5. Sklep internetowy: dostawy

Im więcej opcji dla klienta, tym większa szansa na pomyślne zakończenie transakcji. Jeśli kupujący może wybrać tylko odbiór na poczcie lub usługę kurierską, to nie zawsze mu to odpowiada. Dzisiaj dostępnych jest wiele paczkomatów i punktów odbioru przesyłek, które dają większą swobodę nabywcom. Mogą oni dostosować rodzaj dostawy do swoich potrzeb, co pozytywnie wpływa na jakość usługi i ocenę sprzedawcy. W związku z tym sklep internetowy powinien oferować do wyboru przynajmniej kilka najpopularniejszych opcji wysyłki.


Czy wiesz, że…?

70% wyszukiwań na urządzeniach mobilnych prowadzi do decyzji zakupowych w ciągu godziny. Dla porównania: użytkownicy komputerów potrzebują około jednego miesiąca na podjęcie decyzji o kupnie produktu/usługi.


6. Sklep internetowy powinien mieć regulamin i politykę prywatności

Zakupy w internecie kończą się bardzo różnie. Klient może chcieć zwrócić produkt. Co zrobić w takiej sytuacji? Najlepiej przemyśleć to wcześniej. Sklep internetowy powinien mieć własny regulamin, do czego zobowiązuje właściciela obowiązujące prawo. Jednocześnie podkreśla to wiarygodność sprzedawcy i zwiększa poczucie bezpieczeństwa kupujących.


Czy wiesz, że…?

O 32% wzrasta prawdopodobieństwo opuszczenia strony mobilnej, jeśli czas jej wczytywania wydłuży się z 1 do 3 sekund.


W regulaminie znajdują się m.in. polityka zwrotów, opis załatwiania gwarancji i rozpatrywania reklamacji. Warto pamiętać, że przepisy dotyczące konsumentów zmieniają się i należy systematycznie je śledzić, aby spełnić wymogi stawiane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Regulamin zabezpiecza interesy kupujących i sprzedawców. Dzięki niemu wiele spraw można rozwiązać znacznie szybciej.

Masz sklep i co dalej?

Dobrze, gdy sklep internetowy jest widoczny dla potencjalnych kupujących. Za ten element odpowiada m.in. pozycjonowanie witryny i działania SEO. Ich zadaniem jest zapewnienie możliwie wysokiego miejsca w wynikach wyszukiwania i prawidłowego funkcjonowania strony internetowej.

Nie można zapomnieć o działaniach promocyjnych. Sam fanpage może nie wystarczyć, choć wiele firm właśnie z tego kanału czerpie znaczne dochody. Przydają się reklamy dostosowane do grupy docelowej, które napędzą ruch i przełożą się na sprzedaż. Wielokanałowe działania marketingowe przynoszą pożądane efekty, ale także wiążą się z pewnymi kosztami. Ile trzeba na nie przeznaczyć? Przeczytaj nasz wpis: „Wielokanałowe działania marketingowe. Ile kosztują i które wybrać?”.

Zarówno do stworzenia sklepu internetowego, jak i na działania promocyjne przydadzą się pieniądze. Skąd je pozyskać? Poniżej kilka sposobów.

Sposoby finansowania biznesu, czyli finansowanie firmy

Sprzedaż w internecie to ciekawe i dochodowe zajęcie. Próg wejścia nie jest wysoki. Wiele rzeczy, łącznie ze sklepem, można stworzyć samodzielnie. Warto jednak pamiętać, że współcześni klienci są wymagający, dlatego liczy się przemyślany projekt i szybkość działania. W związku z tym budowę sklepu warto zlecić doświadczonej agencji lub poleconemu specjaliście, a na to potrzebne będą środki.

Finansowanie firmy – skąd pozyskać pieniądze?

  • Oszczędności.
  • Pożyczka od rodziny / przyjaciół.
  • Crowdfunding pożyczkowy.

Kredyt bankowy dla nowych przedsiębiorstw jest bardzo trudno dostępny. Czasami pojawiają się opcje dofinansowania na rozwój biznesu, ale to wiąże się z koniecznością zgromadzenia pokaźnej dokumentacji. Wydłuża to proces uruchomienia sklepu i ogranicza działania. Finansowanie firmy przy pomocy dopłat lub zewnętrznego wsparcia rządowego może być wymagające dla początkującego przedsiębiorcy.

Dużo prostszym i szybszym rozwiązaniem jest crowdfunding pożyczkowy. Jest to finansowanie społecznościowe, które działa na rynku pozabankowym. Procedury są bardzo proste, co przyspiesza decyzję. Co ważne, to pożyczkodawca decyduje, którą ofertę wybierze i ile finalnie będzie musiał oddać. Takie rozwiązanie jest bardzo elastyczne i korzystne pod względem kosztowym dla właściciela firmy.

Zajrzyj na naszą stronę biznes.finansowo.pl i dowiedz się, jakie korzyści zapewnia crowdfunding pożyczkowy.

Postaw na biznes w sieci

Sklep internetowy to dobry pomysł na biznes. Rynek rozwija się, a coraz więcej przedsiębiorstw działa tylko w sieci. Wyróżniający się e-sklep to szansa na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania i atrakcyjne dochody.

Trzeba także zapewnić finansowanie firmy, aby zatowarować sklep i pokryć bieżące koszty. W tym zadaniu pomoże finansowanie społecznościowe (crowdfunding pożyczkowy), które elastycznie dostosowuje się do potrzeb przedsiębiorców. Wszystkie te elementy pozwolą stworzyć wyróżniający się i dochodowy biznes.