Wielokanałowe działania marketingowe. Ile kosztują i które wybrać?

Przedsiębiorcy chętnie korzystają z internetu jako potencjalnie największego rynku zbytu. Jednak nie wystarczy tylko mieć firmowej strony czy e-sklepu. Działania marketingowe obejmują szereg procesów jak np. pozycjonowanie stron czy reklamy w Google Ads, na Facebooku lub LinkedIn. Jaka kampania marketingowa przyniesie pożądane rezultaty i ile trzeba za nią zapłacić?

Z jakich elementów składa się kampania marketingowa?

„Prowadzenie biznesu bez reklamy jest jak puszczanie oka do dziewczyny po ciemku. Nikt, poza nami, nie wie, co robimy” 

– Stuart Henderson.

Za digital marketing w Twojej firmie może odpowiadać ktoś z pracowników. Jednak dla wielu przedsiębiorstw wygodniejszym rozwiązaniem jest zlecenie zadań promocyjnych zewnętrznej agencji marketingowej. Wiele zależy od zasobów i wielkości organizacji. Niemniej jednak często przydaje się chłodne spojrzenie specjalistów dotychczas niezwiązanych z Twoim biznesem.

Niezależnie od rozwiązania, na które się zdecydujesz, dobrze zaplanowana kampania marketingowa przyniesie pożądane rezultaty. Czasami wystarczy, że będzie to skromna akcja wspierająca na Facebooku, która ma skierować ruch na stronę internetową. Wówczas płacisz za reklamę, koszt jej kreacji i copywritingu.

Zwykle jednak kampania marketingowa łączy wiele różnych działań i narzędzi, które mają wypracować pożądane rezultaty. Co się na nią składa?

Działania marketingowe:

  • strona WWW;
  • landing page;
  • fanpage firmy;
  • reklamy w social mediach;
  • kampania Google Ads;
  • copywriting;
  • projekty graficzne;
  • mailing;
  • współpraca z influencerami;
  • reklama prasowa;
  • reklama radiowa;
  • reklama telewizyjna;
  • targi, wydarzenia (eventy).

Poniżej znajdziesz informacje, ile trzeba przeznaczyć na wybrane rodzaje działań marketingowych i co się na nie składa. Pomoże Ci to zaplanować budżet i przybliży koszty digital marketingu w przypadku realizacji kampanii przez zewnętrzne agencje.

Digital marketing: Strona internetowa

Strona internetowa to fundament, bez którego ciężko mówić o skutecznych działaniach promocyjnych. Stworzenie responsywnej WWW, domena, hosting, 4–5 zakładek, uzupełnienie treści, powiązanie z Google Analytics i przygotowanie grafiki to wydatek od 1000 zł do 5000 zł netto. Autorskie szablony to rozwiązanie dużo droższe, a jego koszt może wynieść 20 000 zł.

Digital marketing: Landing Page

Do promocji nowego produktu lub usługi przydaje się Landing Page (LP). Jego zadaniem jest m.in. zebranie kontaktów do potencjalnych klientów. Często w zamian za zostawienie adresu e-mail można liczyć na niewielki bonus, np. kod rabatowy czy e-booka. LP to grafiki, teksty, domena i hosting, co wiąże się z wydatkiem pomiędzy 800 zł a 4000 zł netto.

Digital marketing: Fanpage firmy

Wydatki związane z prowadzeniem profilu w mediach społecznościowych zależą od kilku czynników. Przede wszystkim chodzi o to, czy fanpage istnieje. Jeśli tak, to jaki jest duży, co się na nim dzieje (lub nie), ile ma być publikowanych postów i w jakiej stylistyce – zdjęcia, video, reelsy. Ważne jest także to, w jakich social mediach będą prowadzone profile. Czy to tylko Facebook, a może jeszcze LinkedIn lub Instagram? Działania SM to złożony temat, a wydatki związane z ich obsługą zaczynają się od 500 zł netto i sięgają nawet do kilku tysięcy złotych miesięcznie.

Digital marketing: reklamy w social mediach

Reklama w SM na Facebooku zaczyna się od 200 zł miesięcznie. Przeważnie to kilkaset złotych. Duża kampania marketingowa to wydatek 3000 zł netto. Zaletą takich reklam jest to, że trafiają do grupy Twoich potencjalnych odbiorców. Ciężko o podobne rozwiązania w przypadku telewizji, radia czy prasy drukowanej.

Jakie są dodatkowe koszty marketingowe?

Pamiętaj, że nie musisz realizować wszystkich działań jednocześnie. Możesz skupić się np. na rozwijaniu fanpage z zachętą do odwiedzania Twojego sklepu. Masz również do wyboru kampanię Google Ads, która także napędzi ruch na stronie internetowej. Warto jednak zauważyć, że wielokanałowość daje szansę na zwiększenie powodzenia kampanii marketingowej. Wraz z jej postępami można zrezygnować z kanałów, które przynoszą najmniejsze korzyści.

Poza tym na koszty marketingu składają się:

  • Grupa docelowa – kto kupi Twój produkt/usługę?
  • Oferowany produkt lub usługa – ile kosztuje i jakie są oczekiwania względem ROI (wskaźnik rentowności)?
  • Konkurencja i rynek – jak bardzo unikatowy jest produkt/usługa i kogo chcesz zachęcić do zakupów?
  • Grupa docelowa – jak duża jest to grupa?
  • Czas – jak długo ma trwać kampania?

Wybór narzędzi do uruchomienia kampanii marketingowej to nie wszystko. Zastanów się, jak wyglądają inne, wymienione wyżej koszty. Złe dopasowanie grupy docelowej nie przyniesie pożądanych efektów, podobnie jak zastosowanie nieodpowiednich kanałów promocji.


Przykład

Sprzedajesz aparaty słuchowe. Większy potencjał daje kampania Google Ads od promocji na TikToku. W tym drugim miejscu obecne są głównie osoby młode, które szukają innego rodzaju treści i produktów.


Jaki budżet przygotować na marketing?

Wydatki związane z marketingiem firmy zależą od wielu czynników, o których przeczytasz wyżej. Na dobrą sprawę wystarczy kilkaset złotych, aby stworzyć kampanię w Google Ads lub przez miesiąc opłacić specjalistę od mediów społecznościowych.

Jeśli zdecydujesz się na działania wielokanałowe, wliczając w to tradycyjne media, to wydatki mogą być liczone w dziesiątkach, a nawet setkach tysięcy złotych. W tym miejscu pojawia się pytanie o dostępne zasoby i cel, który zamierzasz osiągnąć.

Pamiętaj, że narzędzia to jeden z kosztów. Znalezienie grupy docelowej, określenie kanałów i sposobu komunikacji czy długości trwania kampanii to elementy, które także wpływają na powodzenie projektu.

Przykładowe koszty reklam online

Działania marketingowe mają zwykle za zadanie zwiększyć konwersję. Należy ją rozumieć jako poprawę wyników sprzedażowych, ale także pozyskanie określonej liczby followersów firmowego profilu czy kontaktów mailowych do potencjalnych klientów. Ile jednak trzeba zainwestować?


Ważne wskaźniki:

CPC – cost per click, czyli sposób rozliczania, w którym reklamodawca płaci za każde kliknięcie w reklamę. Samo wyświetlenie reklamy nie generuje dla Ciebie kosztów.

CPM – cost per mile, to koszt wyświetlenia reklamy 1000 razy. W tym wypadku nie ma znaczenia, ile razy kliknięto w reklamę.


Koszty reklamy w wyszukiwarce Google

Najstarszą formą promocji jest reklama tekstowa. Trzydziestodniowa kampania w Google Ads może kosztować – CPC – poniżej 10 groszy netto. Nie brakuje jednak branż, w których CPC przekracza 2 zł. Zwykle to produkty z segmentu premium lub działania realizowane dla klientów biznesowych.

Koszty reklamy na YouTube

Do określenia wydatków na promocję na YT stosuje się wskaźnik CPV – koszt wyświetlenia filmu i CPM, czyli rozliczenia za 1000 wyświetleń. Koszt wyświetlenia dłuższej reklamy (CPV) to wydatek ok. 37 groszy za pojedyncze obejrzenie całej reklamy lub 30 jej sekund. Z kolei 6-sekundowy Bumper to koszt poniżej 10 zł.

Koszt reklamy na Facebooku

Popularny FB oferuje wiele modeli reklamowych i formatów, które często konkurują ze sobą. Możesz postawić na wybrane działania, ponieważ zastosowanie wszystkich nie zawsze będzie dla Twojej firmy opłacalne.

Przeważnie celem reklamy na Facebooku jest:

  • przekierowanie oglądającego reklamę na stronę internetową Twojej firmy;
  • pozyskanie nowych polubień profilu;
  • promocja postów.

Promowanie strony internetowej na FB to wydatek 3 zł netto za każde 1000 wyświetleń lub 21 groszy za każde kliknięcie. W przypadku reklamy posta trzeba przygotować 8 zł netto za każde 1000 wyświetleń, a za link umieszczony w poście – około 1 zł. Z kolei reklama dotycząca polubień to koszt na poziomie 85 groszy netto za każdego fana.

Jak sfinansować kampanię marketingową?

Wydatki na marketing można by uznać za niewielkie. Wiele jednak zależy od liczby kanałów, które wybierzesz, aby dotrzeć do klientów, a także od czasu trwania promocji. Środki wygospodarujesz z bieżących dochodów firmy, oszczędności lub możesz sfinansować je przy pomocy crowdfundingu pożyczkowego.

W tym ostatnim przypadku masz do czynienia z alternatywą dla rynku bankowego. Jest to wygodny sposób na pozyskanie kapitału, szczególnie gdy nie chcesz zaciągać zobowiązań w innych instytucjach finansowych. Zaletą tego rozwiązania jest swoboda decyzji. Określasz potrzebną kwotę i czekasz na oferty. Na tej podstawie możesz wybrać tę najlepszą. O podobne podejście w banku bardzo trudno, bo najczęściej do wyboru masz tylko jedną propozycję. Zajrzyj na biznes.finansowo.pl i dowiedz się więcej.

Czy warto inwestować w marketing firmy?

Nawet lokalny warzywniak może wyróżnić się w SM ciekawie prowadzonym profilem. Może to napędzić dodatkowy ruch lub stymulować do dywersyfikacji usług, np. sprzedaży online. Ważny jest pomysł, ale także cel i dostępne zasoby.

W XXI wieku firmy powinny stawiać na marketing. Nawet tacy giganci jak Coca-Cola, Mercedes czy Apple reklamują się i w sieci, i przy użyciu tradycyjnych mediów. Tym bardziej Twoja firma potrzebuje marketingu, jeśli zamierzasz stawiać na rozwój swojego przedsiębiorstwa. Jesteś na to gotowy?