Dropshipping. Na czym polega ten model sprzedaży w e-sklepie?

Dropshipping to model sprzedaży, a także model logistyczny, który pozwala na handel towarami bez konieczności posiadania własnego magazynu. Jest to praktyczne i wygodne rozwiązanie, które daje znaczne możliwości rozwoju przy niskich kosztach stałych prowadzenia biznesu. Dropshipping pozwala na przeniesienie części uciążliwych procesów na hurtownie, a to szansa, aby rozwinąć swój handel w internecie.

Jak działa dropshipping? Schemat modelu sprzedaży

Zasada działania jest prosta. Prowadzisz e-sklep, w którym masz określoną ofertę produktów dostępnych w hurtowniach. Twoim zadaniem jest ich promocja i sprzedaż. Z kolei zaprzyjaźniona hurtownia odpowiada za utrzymanie stanów magazynowych, a także przygotowanie paczek i wysyłkę do kupujących.

W tym modelu sprzedaży kupujący często nawet nie wie, że zamówienie jest obsługiwane w ramach dropshippingu. Co więcej, nie musisz go nawet o tym informować. Ważne jest, aby zamówienie dotarło do konkretnej osoby w ustalonym czasie.

Najważniejsze zalety dropshippingu 

Dropshipping to model sprzedaży, który sprawdza się w wielu obszarach e-handlu. Jako sprzedawca nie musisz martwić się o zatowarowanie sklepu. W klasycznych biznesach start przedsięwzięcia zwykle wiąże się z koniecznością zainwestowania dużych środków, a one nie zawsze są dostępne. Dropshipping daje Ci możliwość wystawienia w sklepie produktów w wielu wariantach oraz oferowania także tych droższych, co pozwala na wypracowanie atrakcyjnej marży.

Dropshipping – zalety:

  • niewielki kapitał początkowy – brak konieczności fizycznego zatowarowania sklepu i magazynowania towaru;
  • niskie ryzyko inwestycji – nabywasz produkt w momencie, gdy klient kupi go i opłaci zamówienie;
  • wygoda działania – możesz pracować z dowolnego miejsca na świecie;
  • duża baza produktowa – po integracji z wybranymi hurtowniami masz dostęp do wielu produktów;
  • możliwość skupienia się na reklamie – Twoim zadaniem jest handel w internecie, który toczy się wokół działań marketingowych.

Dropshipping to model sprzedaży, który zapewnia dużą elastyczność i wygodę dla właściciela sklepu. Handel w internecie ogranicza się do działań promocyjnych, a brak konieczności zatowarowania i magazynowania zapewniają niższe koszty prowadzenia biznesu.

Dropshipping: wady tego modelu sprzedaży

Każdy model biznesowy ma swoje wady i zalety. Nie inaczej jest w przypadku dropshippingu. O czym warto wiedzieć?

Dropshipping – wady:

  • Nie masz wpływu na proces wysyłki zamówień w hurtowni – jeśli Twój partner biznesowy współpracuje z różnymi handlowcami i realizuje wiele zamówień każdego dnia, to np. sezonowo, przed świętami, mogą pojawić się opóźnienia w wysyłce paczek.
  • Ryzyko sprzedaży produktów, których nie ma w magazynie – jeśli platforma udostępniona przez magazyn hurtowni aktualizuje się raz dziennie, to może pojawić się problem, gdy sprzedasz produkt, który nie jest już dostępny.

Jeśli jesteś sprzedawcą, zadbaj o współpracę z partnerami biznesowymi, na których możesz liczyć. W sieci znajdziesz opinie na temat dostawców. Możesz też wypróbować daną hurtownię w zakresie obsługi tylko części zamówień. Pozwoli Ci to poznać mechanizmy jej działania, terminowość i sposoby rozwiązywania sporów.

W kwestii zatowarowania hurtowni sięgnij po narzędzia, które zwiększają częstotliwość aktualizacji danych o stanach magazynowych. W ten sposób łatwiej unikniesz nieporozumień i sytuacji spornych, które zwykle wiążą się dla Ciebie z dodatkowymi kosztami.

Jak znaleźć wysokomarżowe produkty w dropshippingu?

Dropshipping to model sprzedaży, w którym ważna jest marża. Od jej wysokości zależą Twoje zyski i dalsza możliwość rozwoju biznesu. Przedsiębiorcy wybierają produkty wysokomarżowe, ponieważ dzięki nim szybciej osiągają cele handlowe. Istnieją różne sposoby, aby znaleźć produkty z wysoką marżą i handlować nimi w internecie.

Jak znaleźć wysokomarżowe towary w dropshippingu?

  • Znajdź niszę.
  • Wybierz jakość.
  • Kontroluj popyt.
  • Analizuj działania konkurencji.

Znalezienie niszy to jeden ze sposobów na sukces sprzedaży opartej na dropshippingu. Dzięki temu stosunkowo łatwo wyróżnisz się spośród sprzedawców. Jednocześnie nakłady na promocję towarów będą niższe, ponieważ konkurencja jest niewielka. Jednocześnie nie obniży się skuteczność dotarcia do grupy docelowej.

Jakość zawsze się obroni! Jeżeli zależy Ci na wyższej marży, postaw na produkty wykonane z lepszej jakości materiałów, wytwarzane ręcznie i ekologicznie. Ich podaż jest niższa, a przez to masz szansę na wyższą wycenę oferowanego asortymentu. Konsumenci liczą się z tym, że za lepszą jakość trzeba zapłacić.

Dropshipping daje dużą elastyczność. Jeśli obserwujesz rynkowe trendy, możesz skupić się na produktach sezonowych lub takich, które cieszą się dużą popularnością w danym momencie. Możesz to powiązać z promocją danego filmu, gry lub wydarzeń, które rozgrzewają opinię publiczną, jak np. Mistrzostwa Świata w piłce nożnej. Kontrola popytu daje przewagę nad konkurencją, co przez pewien czas pozwala na wypracowanie wyższej marży.

Trzymaj rękę na pulsie i śledź, jakie działania podejmują najwięksi gracze na rynku. Analiza konkurencji pozwala dostrzec okazję, aby dostarczyć konsumentom produkty z wyższą marżą, zanim spowszechnieją i będą oferowane przez wiele firm.

Ile kosztuje dropshipping?

Dropshipping to model sprzedaży, który nie wymaga znacznych nakładów finansowych. Przede wszystkim nie musisz kupować produktów, zanim użytkownicy na Twojej stronie nie opłacą zamówienia. Pamiętaj jednak, że pieniądze przydadzą się do stworzenia atrakcyjnego e-sklepu i do zainwestowania w marketing, który napędza handel w internecie. Zastanawiasz się: Jak założyć własny sklep internetowy? Przeczytaj wpis na naszym blogu!

Na zbudowanie e-sklepu możesz wydać od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Na rynku są gotowe platformy, które ułatwiają rozpoczęcie biznesu. Marketing to także koszt rzędu kilkuset złotych, ale na promocję można wydać praktycznie każdy budżet. Warto jednak dostosować go do skali działania i w miarę rozwoju biznesu zwiększać nakłady, aby dotrzeć do większej grupy odbiorców.

Wydatki na wstępnym etapie działalności są niezbędne. Handel w internecie jest możliwy przez e-sklep lub platformy typu market place. Na rynku dostępne są także gotowe narzędzia, które po prostej konfiguracji umożliwiają sprzedaż.

Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest własny e-sklep lub „dzierżawiona” platforma niż handel na zasadzie oferowania produktów tylko na portalach aukcyjnych. Przede wszystkim masz ograniczenia w analizie danych i musisz ręcznie kontrolować wiele obszarów prowadzenia firmy. Zintegrowana platforma to przede wszystkim wsparcie i rozwiązania dostosowane do potrzeb Twojego modelu sprzedaży.

Jak sfinansować dropshipping?

Nawet niewielkie sumy potrzebne na otwarcie biznesu związanego z handlem w internecie mogą być problemem. Nie zawsze masz do dyspozycji oszczędności. Wiele osób nie chce pożyczać pieniędzy od rodziny czy przyjaciół, bo to dodatkowa presja i niejasne warunki zwrotu. Nowy biznes nie może też liczyć na wsparcie banku. Skąd w takim razie wziąć pieniądze?

Alternatywą dla rynku bankowego jest finansowanie społecznościowe, czyli crowdfunding pożyczkowy. Pod wieloma względami to wygodne rozwiązanie. Nie musisz przedkładać dokumentów finansowych ani biznesplanu. Nie tracisz także udziałów w firmie jak w przypadku współpracy w ramach Venture Capital. Składasz wniosek i otrzymujesz propozycje finansowania od społeczności. Dzięki temu możesz wybrać ofertę, której warunki są dla Ciebie najbardziej atrakcyjne.

Chcesz wiedzieć więcej? Zajrzyj na Biznes.finansowo.pl i zobacz, jakie to proste!

Dropshipping, czyli pomysł na biznes!

Handel w internecie daje wiele możliwości rozwoju firmy. Przy minimalnych nakładach możesz stworzyć biznes. Reinwestycja środków pozwoli mu rosnąć, a Tobie zdobywać przewagę nad konkurencją.

Wraz ze wzrostem firmy zmienia się także Twoja pozycja negocjacyjna z dostawcami, a dzięki temu masz realny wpływ na marżę. Dropshipping to atrakcyjny sposób na zyskowną firmę, szczególnie gdy dobrze czujesz się w obszarze reklamy i marketingu, na których opiera się ten biznes.